Thursday, September 15, 2011

10 Sifat isteri Solehah

Peliharalah 10  sifat ini terhadap suamimu, tentu ia akan menjadi perbendaharaan yang baik untukmu.

Pertama dan kedua, berkhidmat dengan rasa puas serta taat dengan baik kepadanya.

Ketiga dan keempat, memerhatikan tempat pandangan matanya dan bau yang diciumnya. Jangan sampai matanya memandang yang buruk daripadamu dan jangan sampai dia mencium kecuali yang harum daripadamu.

Kelima dan keenam, memerhatikan waktu tidur dan waktu makannya, kerana lapar yang berlarutan dan tidur yang terganggu dapat menimbulkan rasa marah.

Ketujuh dan kelapan, menjaga hartanya dan memelihara kehormatan serta keluarganya. Perkara pokok dalam masalah harta adalah membuat anggaran dan perkara pokok dalam keluarga adalah pengurusan yang baik.

Kesembilan dan kesepuluh, jangan membangkang perintahnya dan jangan membuka rahsianya. Apabila kamu tidak mentaati perintahnya, bererti kamu melukai hatinya. Apabila kamu membuka rahsianya kamu tidak akan aman daripada pengkhianatannya.
 Kemudian janganlah kamu bergembira di hadapannya ketika dia bersedih atau bersedih di hadapannya ketika dia bergembira. 


Jadilah kamu orang yang sangat menghormatinya, tentu dia akan sangat memuliakanmu.

Jadilah kamu orang yang selalu sepakat dengannya, tentu dia akan sangat belas kasihan dan sayang kepadamu.

Ketahuilah, sesungguhnya kamu tidak akan dapat apa yang kamu inginkan sehingga kamu mendahulukan keredaannya daripada keredaanmu, dan mendahulukan kesenangannya daripada kesenanganmu, baik dalam hal yang kamu sukai atau yang kamu benci dan Allah akan memberkatimu.”

 "Kita hanya boleh mengubah diri sendiri. Percayalah apabila kita berubah, persekitaran dan orang di sekeliling juga akan berubah secara positif.”



**--> Semoga kita semua akan tergolong di kalangan isteri solehah yang di redhai Allah... 

Wednesday, September 14, 2011

Citer Kawen MazEpy .. Part 2

Haaa... Meh nk sambung cter kawen2 ni...

Event start lbih kurang pukul 9.30 am majlis akad nikah di jalankan di rumah sy di bagan serai perak... Alhamdulillah ada rezeki lebih sikit ada buat pelamin nikah merangkap pelaming yg dijadikan backdrop majlis khatam quran adik lelaki & sepupu-sepupu lain pada mlm sebelum tu.
Before tu nk credit pada DzoulJarumBerlian (Facebook) sebab buatkan pelamin2 yg cantik tu utk melengkapkan majlis kami.
Korang nak tau x brapa kos utk pakej yg sy amik nie?? RM 2950 ... Apa saya dapat ??

-->Kalau x silap la eh...
* 2 pasang persalinan (L&P) termasuk aksesori (Outdoor suite & songket)
* Pelamin Utama
* Pelamin Mini
* Hiasan Bilik Tidur
* Inai Tangan & Kaki (Bergantung permintaan Pengantin)
* Kek 2 Tingkat
* Photographer + Custom Album ( 8 X 12)






Upacara membatalkan air sembahyang... 




 Pic terbaek dr my brother in law.. :)

Kawan-kawan yg datang masa majlis perkahwinan kami... TQ kawan2.. :)

Ex Classmate Awei & Dormmate Ayuni @ SMTSM


Ayuni & Hubby (Wan) - X-Archery Team SMTSM

Pengapit Spesel a.k.a senior SMTSM a.k.a X-Roomate @ Kulim - Zue

TQ guys... Wakil methrat84.. 
Aizat-Syafiq-Faizullah-Faizal-Hanifah

Geng.. tqvm KUKTEM a.k.a UMP Fren..
Qen-Un-Dein & Wife(Ain), Awei

Byk lagi pic.. tp x dpt nk collect lg... tq korang... :) 

Citer Kawen MazEpy .. Part 1 Alhamdulillah

Holla... Assalamualaikum... <3
dah bersawang pon blog ni.. b4 ni ada update blog.. tp dh guna link lain..
rsa nya content blog ni gak yg best...  hehe.. it's all about me n my luvly hubby... yeayy... n our xtvt..

Alhmdulillah... Kami telah selamat diijab kabulkan pada 3 Sept 2011 bersamaan 5 Syawal, selepas 9 bln 3 hari di ikat dgn tali pertunangan.. Previous post br je pasal tunang kn??? dis time pasal kawin dah...

Event semua start all da day 3.9.2011. Start dr nikah smpai ke majlis potong kek & bukak hadiah.
So persalinannya cuma ada 3 je. X larat den nk tuka2 baju byk2 dah. hehehe...
Tqvm kepada semua kawan2 & saudara mara jauh n dekat yg sudi dtg dan membantu kami sekeluarga...

Jomm.. layan pic kawen.. So far.. ni je yg ade.. hasil kutipan dr photographer Mr Amar Ishak dan kawan2 yg snap gambar kami.

Pic dari Official Photographer MazEpy . Sangat rekemen kepada pasangan yg tgh cari photographer for wedding. 








...

Ok.. nnti kter smbung pasal kawen Part 2 ye?? 


Sunday, March 20, 2011

Pic Tunang Lagi..

Ari ni rase nak sharepic tunang lg laa... bile ade jek org len tunang.. mesti rase nk tgk gmbo tunang sndiri.. rase cm br je berlaku.. erm.. it's almost 4 month.. dh jd tunangan org... :)


Tq for da love... tq for da care... tq for everything.. dear... :) 





Saturday, March 19, 2011

Pengumpulan aktiviti... & Spa Ikan...

Aloohaa... Assalamualaikum.... 

long time not update my blog rite?? rsa2 near 1 month jgak... huhu.. sangat sibuk.. + byk perkara2 yg brlaku... Nak tau???

Both of us pegi pameran pengantin... pegi mandi sungai congkak.... paling sedey skali... kene fud poisoning.... dedua skali plak tu... adehh... sangat terseksa rasanye... Cian my fiance... smpai dekat2 sminggu plak tu.... dah abis mc 2 hari pon kene cerry berry lagi... 2 hari cik tunang ni g anta mknan kat encik tunang... tanak kasi  en tunang mkn yg bukan2 dekat luar.... shayanggg tunang laaa.. kn?? hadddoiiiii... hahahhaha

A week after ktorg pegi kursus kawen plak kat JAKIM putrajaya.. alhamdulillah dah selesai segalanya... next step... kene ikut procedure strusnya... Woww.. it's almost 6 month... cptnye msa berlalu.. ape pon x buat lg nie... nak bagi abeh semester dulu... hehehe... 

Da same wiken... my future sis in law... hehehe ema dah selamat bersalin.... alhamdulillah.. baby boy... congratss ima... :)

Ema's Baby Boy

Yeay.. dah berjaya upload gambo baby.. cumel.. kecit je taw.. 2.8+kg... ringan jer angkat.. hehehe.. beshnye angkat baby taw... 

N da latest story... today.... ( sori laa terpaksa combine smua event 3 weeks in 1 post.. hehehe, jimat msa...)
td kitorg smpat pegi wat fish spa... kt JJ equine... beshh sangat.. first tyme wat... besh tau.. thanks abie... belanje ayang.. heehhehe... nnti nak wat lagi taw... hehehe... 

Meh tgk gambo... jom jom.... 

My Kaki dah kene nyum2... warghhhh.... 
Kaki abie pon kene makan... nyum2... makan
bulu kaki... hahahha

Video pon ade... ikan2 spa fish makan kulit2 mati kat kaki... waargggghhhhhh........ sok luse konpem ikan2 tu mati.. penin.. hahahhaa


video

Nak tau kebaikan spa ikan nie.. jom2.. ni yang sempat di gugel td.... 

KEBAIKAN SPA IKAN :
MEMBUANG KULIT MATI,BAKTERIA & MELAMBATKAN PROSES PENUAAN.
GET RID OF SKIN SMEAR,AGEING CORTES,DEAD SKIN & BACTERIA
MEMBANTU TIDUR NYENYAK & MENINGKATKAN PEREDARAN DARAH
HELPS INSOMNIA & PROMOTE BLOOD CIRCULATION
MENYEMBUHKAN SAKIT KAKI SEPERTI KAKI BERBAU,KULIT SENSITIF/MEREKAH & GATAL-GATAL
HELPS VARIETY OF FOOT ILLNESS E.G SMELLY FEET,CRACKED HELLS,ITCHES
MENGAWAL DARAH TINGGI & KENCING MANIS
ACUPUNTURE EFFECT TO HELP REDUCE HIGH BLOOD PRESSURE & TREAT DIABETES
MERAWAT & MENJAGA KULIT SUPAYA SIHAT & BERSERI
HEAL & PROTECT SKIN FOR A HEALTHIER & RADIANT SKIN
EKOLOGIK & SEMULAJADI
EKOLOGICAL & NATURAL RECREATION
SELAMAT & TIADA KESAN SAMPINGAN
SAFE & NO SIDE EFFECTS

Note : b, pas ni nk wat lagi laa... nk wat slalu2... hehehe... nk melambatkan proses penuaan... hehehe jgn jeles.. :p

Check it out... !!! 

Tuesday, February 22, 2011

My Wish List

hehehe... lama x updet kn?? a bit bz laa.. x nyompek...
today nk updet my wish list... hmm br ari nie... lmpt nk surfing2 so terasa cm teringin macam2 lak..

I wish....

1- nak g huneymun to Bali with my hubby after wedding... bleh eh cayang?? i wish we can.. ^_^


2- nak cari palaroid camera... plss... cik el n cik rose.. carikan utk i kat japan eh... :D


3- nk kete idaman ati tu... wish i can get by april...





4- ... TBA ...

Wednesday, February 9, 2011

Petua ~~ Menggunakan Garam

Selain penting dalam masakan, garam juga bermanfaat untuk kecantikan dan kesihatan tubuh secara keseluruhan. Garam mandian, umunya mengandungi 10 kali lebih konsentrasi mineral dibandingkan dengan garam biasa. Berendam dalam garam ini boleh membantu tubuh memperbaharui kandungan mineral dalam tubuh, menjaga metabolisme sel kulit, dan membuat anda terasa relaks. Selain garam mandian, apa lagi manfaat lain yang boleh anda dapati daripada garam?

1) Campur 1/2 sudu teh garam ke dalam segelas air mineral. Gunakan untuk membasuh mata yang keletihan.
2) Campurkan garam dengan baking soda dalam jumlah yang sama banyak. Ia berguna sebagai pencuci mulut (berkumur) untuk kesegaran nafas.
3) Campur satu teh garam dengan air panas untuk merendam kapas. Gunakan kapas untuk menjaram bahagian mata yang bengkak/sembap.
4) Rendam kaki yang keletihan dengan campuran air suam panas dengan segenggam garam. Basuh dengan air sejuk. Kaki akan terasa segar semula.
5) Masih dalam keadaan basah selepas mandi, urutkan tubuh, kaki dan tangan dengan garam. Hasilnya sel-sel mati akan terkeluar dan pusingan sel kulit akan meningkat
6) Campurkan garam secukupnya dengan minyak zaitun. Dengan cara yang lembut dan perlahan dengan tarikan arah atas, urutkan campuran tersebut ke wajah dan leher. Biarkan 5-10 minit kemudian cuci. Facial ringkas ini akan menyegarkan tubuh.


Tuesday, February 8, 2011

Kongsi Petua Sebelum Perkahwinan

Alohaaa... edisi ari ni,,, nk kongsi petua-petua yang boleh kter kongsi sesama sebelum menjelang hari bahagia.. kelesss gitu... hehehhe....
Petua ni i dpt msa search2 kt tenet nie... Walau malas cmane pon.. kter kene gak improve diri kn?? ok .. so jomm kter kongsi sesame okehh... ^_^


Untuk membersihkan muka dan menghapuskan jerawat, sila amalkan salah satu petua ini:-
1.     Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.
2.     Setelah muka dibersihkan, tutup muka dengan kain tuala yang lembab. Dekatkan muka ke wap nasi atau air panas selama lima minit. Ulangi beberapa minit. Kemudian pakai penyegar muka.
3.     Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Kemudian cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari hingga jerawat berkurangan.
4.     Jika jerawat masih sukar hilang, rebus beberapa helai daun teh warna hijau. Ketika suam, lekatkan pada jerawat dan biarkan sehingga ianya kering.
5.     Tumbuk segenggam bunga melur bersama sedikit air hingga lumat. Sapukan ke muka dan biarkan kering. Kemudian cuci dengan air kelapa muda.
6.     Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering, cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.
7.     Rendam segenggam beras hingga kembang. Toskan airnya. Tumbuk beras ini bersama segenggam biji betik muda hingga lumat. Campurkan dengan sedikit air. Gentelkan kecil-kecil dan jemur hingga kering. Apabila hendak memakainya, bancuh dengan air dan tempelkan di muka.
8.     Hancurkan beberapa helai daun pucuk jambu batu. Campurkan dengan besak sejuk. Tempelkan di muka sebelum tidur. Amalkan setiap hari.

1.     Rendamkan sehelai tisu ke dalam dua biji putih telur. Tampalkan tisu tersebut pada tempat yang ditumbuhi bintik-bintik hitam. Setelah kering, tanggalkan. Basuh muka dengan air bersih dan pencuci muka. Lakukan dua kali seminggu.
2.     Lumatkan sehelai daun nangka yang agak tua dengan sedikit air. Sapukan pada muka yang telah dibersihkan. Setelah kering, bersihkan muka dengan menggunakan air suam.
3.     Campurkan beras pulut dengan kulit kayu manis. Kemudian goreng tanpa minyak hingga kekuningan. Kisar dan gosokkan pada muka dua kali seminggu.

1.     Tumbuk beberapa helai daun jambu batu hingga lumat. Bancuh dengan air suam. Apabila sejuk, sapu pada muka. Lakukan setiap malam.
2.     Campurkan sedikit bedak sejuk dan beberapa titik air limau nipis. Bancuhkan bersama sedikit air kemudian sapukan ke muka. Kulit akan terasa pedih sedikit. Amalkan dalam masa seminggu untuk melihat perubahannya.


Jerawat yang sudah kering akan meninggalkan parut di muka. Ada beberapa cara unuk menghilangkannya.
1.     Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air.
2.     Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Keesokkannya, cucilah menggunakan air suam.
3.     Kisar timun dan tapiskan airnya. Tampalkan hampas timun pada muka. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci bersih dengan air suam.
4.     Rendam beberapahelai daun senduduk, sedikit cekur dan segenggam beras. Kemudian giling hingga lumat. Sapukan pada parut muka dua kali seminggu.
5.     Tumbuk sepuluh helai daun sirih muda. Tempelkan pada muka terutama pada bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.

1.     Parutkan seketul ubi kayu dan tempelkan pada muka. Biarkan hingga kering. Selepas itu cuci muka dengan air suam. Amalkan pada setiap malam.
2.     Campurkan parutan lobak merah, kuning telur, sedikit air limau nipis hingga sebati. Sapukan pada muka dan bairkan kering. Cuci dengan air bersih tanpa sebarang pembersih muka.
3.     Sapukan muka dengan putih telur dan biarkan selama 30 minit. Setelah itu, cuci dengan air biasa. Lakukan tiga kali seminggu.
4.     Kisar kulit telur hingga halus. Campurkan dengan air suam dan bedak sejuk. Sapukan campuran tadi pada muka. Urutkan kulit muka perlahan-lahan. Biarkan hingga bedak kering. Kemudian basuh dengan air suam.
5.     Parut sebiji kentang. Perah airnya. Sapukan pada muka. Apabila separuh kering, cuci muka dengan air.
6.     Kisar lima kuntum bunga cempaka dan lima kuntum bunga melur hingga halus. Campurkan dengan bedak sejuk. Sapukan pada muka pada setiap malam.
7.     Campurkan tepung sagu dengan air. Sapukan pada muka seperti memakai bedak sejuk. Lakukan setiap hari.

1.     Demam campak biasanya meninggalkan tanda hitam. Untuk menghilangkannya, cubalah petua ini :-
o    Gilingkan beberapa helai daun semambu hingga lumat.
o    Sapukan di tempat berparut dan biarkan kering. Ulangi selama tiga hari.
2.     Daun semambu juga boleh direbus untuk diminum airnya. Tujuannya untuk menghilangkan rasa gatal pada bekas demam campak.
3.     Parut sebiji jagung muda hingga lumat. Sapukan pada bekas demam campak. Lakukan selama beberapa hari.


Jika anda memiliki wajah yang kasar, jangan cepat putus asa. Cubalah petua ini:-
1.     Campurkan sedikit tepung pulut dengan sedikit air. Sapukan pada muka sebelum tidur. Keesokkannya cuci muka dengan air suam. Amalkan seminggu sekali.
2.     Campurkan satu sudu besar madu lebah dengan satu sudu besar susu tepung. Sapukan pada seluruh muka dan biarkan sebentar. Kemudian basuh muka dengan air suam. Amalkan dua kali seminggu.
3.     Campurkan bedak sejuk, asam jawa, serbuk kunyit serta sedikit air. Sapu dan gosok perlahan-lahan pada muka selama beberapa minit sebelum mandi. Kemudian cuci dengan air suam. Lakukan setiap hari.
4.     Giling tiga sudu besar kacang hijau. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada muka dan bairkan kering. Cuci dengan bersih.
5.     Gosokkan serbuk teh yang telah digunakan ke muka. Biarkan selama 3 minit sebelum dicuci dengan air suam.
6.     Kisar dua biji buah tomato, gula dan air. Tapiskan dan minum air setiap pagi. Lakukan selalu sehingga kulit muka kelihatan licin.
7.     Setiap kali mandi, gosokkan tawas pada muka. Lakukan setiap pagi atau malam. Muka anda akan menjadi halus.


Wajah pengantin menjadi tumpuan ramai pada hari pernikahannya. Untuk menyerikan lagi, cubalah petua ini :-
  • Goreng secawan beras tanpa minyak sehingga kekuningan. Kisar sehingga lumat.
  • Campurkan dengan sedikit putih telur, air limau nipis dan satu sudu teh air kunyit.
  • Tempekkan pada muka kecuali bahagian mata. Insya-Allah, wajah akan berseri pada hari persandingan.
1.     Gosokkan halia pada kulit yang berpanau. Biarkan seketika, kemudian bilas dengan air biasa. Lakukan 3 kali sehari.
2.     Tumbuk dua helai daun gelenggang hingga hancur. Sapukan pada kulit yang berpanau.

  • Basuh muka dengan air kelapa setiap hari sehingga bengkak-bengkak atau gatal sembuh.
  • Jika masih belum menunjukkan tanda-tanda yang tidak baik, segeralah mendapatkan rawatan dari pakar kecantikan.

Parut buah epal hingga halus. Kemudian sapukan pada muka, bairkan selama 15 minit. Kemudian cucilah dengan air suam. Lakukan 3 kali seminggu.


Bersihkan muka dengan air suam. Panaskan madu hingga menjadi suam-suam kuku. Sapukan madu ini pada muka dan urutkan perlahan-lahan. Biarkan setengah jam dan bersihkan.

Jika anda inginkan muda, sering tersenyum adalah salah satu petuanya. Selain daripada itu, cubalah ikut petua berikutnya:
  • Kisar beberapa jambul nanas dan rebus dengan air selama setengah jam. Anggarkan air rebusan tinggal satu cawan. Setelah sejuk barulah diminum. Amalkan meminumnya seminggu sekali. Wanita hamil dilarang mengamalkan cara ini.
  • Amalkan makan sayuran jenis daun dan ulam-ulam untuk awet muda.
Mata adalah salah satu daya penarik bagi seseorang. Untuk memiliki mata yang cantik, di sini ada satu cara yang boleh diamalkan :-
  • Ambil daun lidah buaya. Sapukan lendirnya pada bulu mata sebelum tidur. Lakukannya berterusan
Bakar dua biji buah keras hingga hitam. Kemudian tumbuk hingga halus. Sapukan pada kening setiap hari sebelum tidur. Keesokkannya bersihkan dengan air. Kening akan nampak lebih lebat dan menarik.
Rendam satu sudu besar teh di dalam air panas. Setelah sejuk sapukan air teh di bulu mata anda. Amalkan selalu.

1.     Daun limau purut juga boleh digunakan untuk mencantikkan rambut. Caranya
o    Ramas beberapa helai daun limau purut, sedikit air dan bunga raya.
o    Apabila sebati, tapis airnya dan lumurkan pada rambut anda.
o    Di samping memberi keharuman pada rambut ia juga menyejukkan kulit kepala.
2.     Campurkan beberapa helai daun rambutan dengan sedikit air. Ramas sehingga keluar airnya. Ketika mandi, lumurkan pada rambut dan biarkan selama 15 minit. Kemudian bilas dengan air bersih.

1.     Masukkan tiga sudu besar serbuk teh ke dalam secawan air mendidih. Kemudian tapiskan. Bancuh air teh bersama sedikit serbuk inai dan sebiji putih telur hingga sebati. Apabila sebati, sapukan pada kulit kepala dan biarkan selama tiga jam. Seelok-eloknya amalkan dua minggu sekali.
2.     Tumbuk sedikit arang sehingga lumat. Kemudian campur dengan minyak kelapa. Sapukan ramuan ini pada seluruh rambut dan biarkan selama dua jam. Basuh rambut dengan syampu dan keringkan. Lakukan seminggu sekali.
3.     Campurkan air asam jawa dan santan ke dalam satu bekas. Masukkan beberapa kuntum bunga kenanga atau bunga-bunga yang wangi. Basuh rambut menggunakan campuran tersebut. Rambut akan berbau harum tanpa disyampu.

1.     Setelah selesai makan, basuh tangan hingga bersih. Tangan yang masih basah itu, lapkan pada rambut dengan berselawat tiga kali.
2.     Ambil arang dari pokok getah, keringkan beberapa hari dan tumbuk hingga lumat. Lumurkan ramuan ini pada rambut dan dicuci. Lakukan setiap hari.
Kelemumur menyebabkan kepala gatal dan mengotorkan rambut. Cara untuk mengatasinya ialah :-
1.     Selepas rambut dibasuh, lumurkan dengan beberapa potong limau nipis. Biarkan selama 15 minit. Kemudian cuci dengan air sehingga bersih. Kelemumur bukan sahaja dapat diatasi bahkan rambut menjadi lembut dan bersinar.
2.     Kisar tiga batang serai bersama dua biji limau nipis hingga lumat. Kemudian tapis dan ambil patinya. Sapu pada seluruh rambut seperti menggunakan syampu. Gosok rata-rata dan biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air biasa hingga bersih. Amalkan dua kali seminggu.
3.     Rendam halba dan kacang hijau selama setengah jam. Kemudian tumbuk sehingga hancur. Campurkan ke dalam secawan santan pekat dan sapukan pada rambut. Biarkan selama 15 minit sebelum dibilas dengan air bersih. Lakukan dua kali seminggu.
Ramas daun pinang. Kemudian campurkan sedikit garam kasar dan air. Sapukan pada rambut. Bairkan selama 30 minit. Bilas dengan air bersih. Lakukan dua minggu sekali.
Ambil santan perahan pertama dari sebiji kelapa tua. Kemudian masukkan sebiji air perahan limau nipis ke dalam santan tersebut. Sapukan sekali sehari. Setelah itu cuci rambut dengan air sejuk. Amalkan selama seminggu.
Ramai wanita yang inginkan payu dara yang cantik. Cara untuk memilikinya ialah :-
1.     Panaskan dua sudu besar minyak sapi kemudian sejukkan. Sapu dan urutkan di sekeliling payu dara selama 15 minit. Basahkan tuala dengan air suam, kemudian lap sehingga bersih.
2.     Tumbuk sepuluh ulas bawang merah hingga halus. Kemudian sapukan di sekitar payu dara. Jangan terkena pada putingnya. Biarkan selama 15 minit. Kemudian bilas dengan air bersih seperti biasa.
Daun kacang panjang dan daun sirih dibersihkan. Ramaskan kedua-duanya hingga hancur dan tampalkan pada buah dada. Buat berulang-ulang kali sehingga kering. Cuci dengan air bersih.

Menegangkan Payu Dara

Ibu-ibu yang menyusukan anak bimbang payu dara mereka akan menjadi kendur. Cara untuk mengatasinya ialah dengan cara :-
  • Sapukan sedikit minyak kelapa pada permukaan daun sirih yang segar.
  • Kemudian layurkan di atas api yang sederhana panasnya.
  • Setelah layu, ramas dan sapukan pada payu dara kecuali putingnya.
  • Lakukan selama tiga hari berturut-turut.
1.     Jika anda makan nasi jangan disulami dengan air. Ini untuk mengelakkan perut buncit. Sebaiknya minum air dua atau tiga jam selepas makan.
2.     Selepas bersalin, sesetengah wanita mengalami masalah perut buncit. Cara untuk memulihkannya kembali ialah :
o    Campurkan sedikit kapur makan, lima helai daun sirih, beberapa titik minyak kayu putih dan satu sudu besar air limau nipis.
o    Sapukan ramuan ini pada perut dan pakailah bengkung. Lakukan sehingga nampak perubahannya.
3.     Tanak kelapa hingga menjadi minyak. Setelah sejuk, sapukan pada perut. Biarkan selama 10 minit. Lakukan setiap hari sehingga menampakkan hasilnya.
4.     Didihkan jadam dengan sedikit air asam jawa sehingga pekat. Apabila suam, lumurkan pada perut sebelum memakai bengkung.
5.     Bancuh sedikit asam jawa, segelas air panas dan garam. Embunkannya semalaman. Keesokkan paginya minum air tersebut sebelum membasuh muka.